Veni Markovski Writes About Life | Мисли на Вени Марковски за живота
Днес е имало протест в София – на пръв поглед нищо необичайно.
Но
какво е виновна техниката на протестиращите?
Из официалното съобщение на МП: “Група от около 60 души, някои от които с маски към 13 часа на 14 януари т.г. са хвърляли камъни пред сградата на Министерство на правосъдието, в резултат на което на един от паркираните служебни автомобили е било счупено предното стъкло. Хора от групата са разбили и камерата с прожектор на бариерата пред министерството.”
Разбира се, организаторите ще се “разграничат” от тези хулигани, но това е типично за нас – когато нещата не вървят, се разграничаваме, снишаваме – изобщо, гледаме да минем метър. 
Не съм изненадан, че част от блогърите и медиите реагираха на случващото се, но съм изненадан, че няма много сериозни материали. Митко Аврамов има силни моменти, Първан също има интересни наблюдения, но има редица блогъри, като Симион Патеев, Делян Делчев, Константин Павлов (Комитата), Илия Марков и др., сред чиито мнения може да се срещнат и някои, по моето скромно мнение, недотам обмислени.
Няма да цитирам и другите, които са откровено политически пристрастни (Митко Аврамов също е, но поне е сравнително обективен), но се натрапва едно усещане, че някои хора искат нещата у нас да се случват не по законовия ред, а извънредно. Не ти харесва правителството – хайде на протест и да го сваляш. Учудвам се, че в САЩ никой не се сети така да свали Джордж Буш – най-непопулярния президент. Сигурно защото американците не са толкова “хитри”, колкото “сме” ние, българите?
Защо организаторите не са помислили, че трябва да имат охрана, която да не допуска известните с подривните си дейности лица на митинга – не знам. Но няма нищо по-лесно от това да хванеш 50 доброволци, да им сложиш ленти на ръцете и да ги пратиш да не допускат присъствието на нежелани елементи, провокатори и др.п.
Дано днешният урок им послужи при утрешните протести.
Далеч съм от това да определям протестите като проява на гражданското общество. Ако беше такава, нямаше да се стигне до разправата с протестиращите.
Ако имахме гражданско общество, нямаше да се стигне и до убийството пред “Амнезия”, защото самата “Амнезия” нямаше да съществува – или щяха да не са й дали разрешение да бъде построена, или някой от хилядите студенти наоколо щеше да направи проверка дали всичките документи са редовни.
Ако имахме гражданско общество, нямаше да се стигне и до убийствата пред “Индиго”. Нито до пародиите с правосъдието около Максим Стависки, нито с още по-големите пародии около стотиците хиляди престъпления, чийто давностен срок е погасен от бездействието както на прокурорите, така и на гражданите.
Защото ние, уважаеми читатели, имаме не гражданско общество, а липсващи със страшна сила граждани, които да се организират в общество.
[powered by WordPress.]

| M | T | W | T | F | S | S |
|---|---|---|---|---|---|---|
| « Jul | ||||||
| 1 | ||||||
| 2 | 3 | 4 | 5 | 6 | 7 | 8 |
| 9 | 10 | 11 | 12 | 13 | 14 | 15 |
| 16 | 17 | 18 | 19 | 20 | 21 | 22 |
| 23 | 24 | 25 | 26 | 27 | 28 | 29 |
| 30 | 31 | |||||
23 queries. 1.092 seconds
January 15th, 2009 at 3:51
Браво Вени, както винаги даваш компетентно мнение без да си видял нищо. Поне да беше гледал директното предаване на Канал 3 или повторението му.
Организаторите не могат да носят вина за всичко. Те не са длъжни да наемат частни охранители, когато общината и без това има задължението да охранява митинга. Да не мислиш че можеш да контролираш кой идва на площада и кой не, това да не е дискотека с платен вход? Много ми е интересно и как 50 човека организатори могат да се справят с 60 човека злобна, въоръжена агитка?
Да не говорим че и министърът се е изцепил, че полицаите не приемат заповеди от организаторите, когато по мегафона ги призовавали да се намесят…
Мога да ти кажа че е някак си сюрреалистично да гледаш как взвод полицаи под строй маршируват из пусти булеварди съпроводени с джипове и бусове. Почти като в евтин Холивудски екшън. А след това тероризират случайни хора в парка (например жени с детски колички).
Гражданско общество има. Вече има.
Може да е малко, крехко и леко понабито, но го има.
Дано скоро имаме и демокрация, за да може да бъде чуто и без протести.
А, да. Имаше протести срещу Буш, но и там, както и тук, никой не ги показа по новините.
January 15th, 2009 at 4:38
Иване,
Вероятно не си запознат със законите, но незнанието не е извинение, особено, когато имаш и готово мнение по въпроса:
Организаторите затова са такива – за да носят отговорност, което означава и задължения, а не само права.
Ако ти е много интересно как 50 човека могат да се справят – лесно е, стига организаторите да са поискали съдействие от полицията преди да се хванат да организират мероприятие, за което “не носят отговорност” (според теб). За целта се назначава координатор, който отива, говори с шефовете на полицаите, прави се план на действие, той се спуска до обикновените ченгета и т.н.
January 15th, 2009 at 7:11
Като цяло съм съгласен с теб. Може би хората някак тълкуват понятието “гражданско общество” по различни начини. Едни французи примерно явно го виждат като огромни тълпи по парижките улици при всеки възникнал проблем. Тук в Дания пък много рядко се случва подобно нещо, обикновено е мирно и в много малки мащаби.
Аз лично мисля, че самото излизане на най-различни хора* – от професори и лекари до хлапета като мен пред парламента при това със сходни искания (поне с такива впечатления останах) е някакъв знак, че поне на част от хората им пука. При всички положения е много по-добре отколкото да седят вкъщи и да псуват как нещата били зле. Дали това е гражданско общество? Предполагам, че не е… Но пък може би се заражда?
Иначе ти в моите очи направи много, особено относно далаверите около Microsoft/ДА/ЦАПК “Прогрес”/Николай Василев. Подкрепям изцяло действията ти и се радвам, че има хора, които не само плямпат. Но пък сам виждаш резултатите – далаверите не спряха, г-н Василев все още е на свобода и т.н.
За това какво друго остава освен масови протести?
*Изключвам всичките “ултраси” и подобните им, те живеят за да се млатят с полицията, повода не е от значение за тях.
January 15th, 2009 at 10:58
[...] би се запитал мислещия човек, а онези, дето си падат да говорят с празни фрази ще прехвърлят проблема от болната глава на [...]
January 15th, 2009 at 12:39
[...] Вени Марковски [...]
January 15th, 2009 at 13:40
Иван Бакалов има едно от добрите описания на протеста в е-Вестник.
Някои моменти:
Несъзнателно фотографите и операторите на улицата показваха изкривена картина на случващото се. Те търсят боя, търсят да снимат схватката. И в кадрите им най-често попадаха онези от агитката. Събралите се на мирен протест не са интересни, те не са в кадър. Така се създава представата, че протестиращите са били главно екстремисти. А това внушение може да се направи и съвсем съзнателно. Днес във вестниците ще се види кой как се опитва да представи конфликта.
и
Няма го онзи взрив от недоволство и икономическият колапс от управлението на кабинета Виденов. Колкото и да не се харесва това правителство на тройната коалиция, сега има стабилност – и икономическа, и политическа. Може да има недоволни, разочаровани, но няма реална алтернатива. Партията на Бойко Борисов не успява да събере толкова подкрепа и недоволни, колкото събра Симеон, колкото събра Костов, когато дойде на власт. И най-вероятно България я очаква нова сложна коалиция.
и завършва:
И протестът беше срещу всичко, а се получи някак срещу нищо. Всеки с някакви искания, много от тях – нелепи. Да изринем боклуците. Но кой идва на тяхно място? Бойко Борисов, който се умириса на софийски боклук? Сидеров? Коалицията на съмнителния милионер Ковачки с ВМРО?
Обзема те безсилие. Не ти се ходи на протест, а направо ти се емигрира.
Иначе всеки от блогърите си има мнение, а в Интернет изпълзяха на припек и стари вражди, и обиди, и амбиции… Жалко.
January 15th, 2009 at 17:51
Не съм съгласен с вас, г-н Марковски, удобен начин за пилитиците е да си измият ръцете с организаторите.
По директните предавания гледахме как полицаите не правят нищо, за да изолират, неутрализират и задържат 30-тината души, които правеха проблеми. За сметка на това понабиха след закриването на протеста, който им излезе пред очите.
Когато хората не са доволни от полиниците, от правителството и от управлението – това е начинът – да излязат и да протестират.
Харесваха ми някои от публикациите ви, но отскоро забелязвам, че се хлъзгате по повърхността, защитавате определени интереси и се опитвате да оправдавате корумпираните ни управници.
Моят личен избор е да ви изтрия от своя Reader, завинаги!
January 16th, 2009 at 13:39
Вени, гражданското общество по дефиниция е извън изборно, активно, двупосочно взаимодействие между гражданите и различните форми на държавното управление и репресии. Всеки механизъм, който създава друпосочната комуникация е част от гражданското общество. То не иска просто активни граждани. То иска система, в която активните и пасивните граждани да се проявяват. Медиите са част от гражданското общество, защото осигуряват двупосочна връзка – но на информация. Има тук таме отработени механизми за информация. Но няма механизми за проявление на желанието на болшинството, извън изборната система, което не създава достатъчен динамизъм (и кара хората при промяна на политическата ситуация да искат оставка на правителството или предсрочни избори, но такива да няма поради естествената съпротива достойна за опълченците на шипка). Няма и pooling от страна на институциите към гражданите – няма обществени допитвания, няма публични обществени обсъждания на законопроекти (извън формалното – ден преди гласуване в парламента). Има нагли прокарвания на решения извън малкото публични обсъждания по време на гласуването например на второ четене, които променят действията на закони по същество.
Казано с други думи – гражданското общество в България го няма напълно развито, не защото няма (активни) граждани а защото няма система. Нея я няма поради други обективно субективни причини (законодателството изисква цялостна организация, каквато няма). И следователно протестите са единствената видима (и проявяваща се в ефект) форма на обратна връзка между гражданите и някой институции, и те са гражданско право, гражданско проявление и като форма на комуникация, включително и по естество обратна граждани->институции, е много важен елемент в осъществяването на системата на гражданското общество.
January 16th, 2009 at 14:43
Деляне,
дефинициите на гражданско общество са много, може и да има като тази, която ти цитираш, но ето една от Лондонската школа по икономика (за което веднъж Бойко Борисов беше казал, че е “някакво училище” или техникум :-) :
Civil society refers to the arena of uncoerced collective action around shared interests, purposes and values. In theory, its institutional forms are distinct from those of the state, family and market, though in practice, the boundaries between state, civil society, family and market are often complex, blurred and negotiated. Civil society commonly embraces a diversity of spaces, actors and institutional forms, varying in their degree of formality, autonomy and power. Civil societies are often populated by organizations such as registered charities, development non-governmental organizations, community groups, women’s organizations, faith-based organizations, professional associations, trade unions, self-help groups, social movements, business associations, coalitions and advocacy groups.
Не случайно вчера публикувах данните на БНБ за чуждестранните инвестиции, а те за мен са индикация за това дали правителството си върши работата или не. Иначе недоволни винаги ще има.
Пример:
Аз бях недоволен от предишния министър на администрацията, който сключи неизгоден договор за наем на майкрософтски софтуер от ЦАПК, но съм недоволен и от Ники Василев, който го задмина, като купи същия софтуер на цени, двойно и тройно по-високи. Но от това не съм стигнал до извода, че трябва да ида на площада и да искам оставката на цялото правителство. Пуснал съм сигнал срещу Ники Василев, имаше образувано предварително производство, чакам да чуя дали прокуратурата е събрала достатъчно доказателства за да повдигне обвинение.
Това е начинът за протест в гражданското общество.
Ти казваш, че няма система. Система има (съществуват вероятно всички необходими закони за това), но няма достатъчно граждани, които да се организират в общество. Да продължавам ли с примери от историята на “Интернет общество”, които нееднократно сме проявявали, проявяваме и ще продължим да проявяваме признаците на гражданското общество?
Че протестите са право – право са, аз не го отричам. Но протестите включват и задължения – например да спазваш закона, да не чупиш главите на полицаите, да се прибереш у дома когато има подаден сигнал за бомба (дори и да не знаеш, че има сигнал за бомба – щом кметът ти казва, а полицаите ти разпореждат, ти трябва да го изпълниш – нали спазваме законите?).
С уважение,
Вени
January 16th, 2009 at 15:22
Ето още една проява на един гражданин – призив, който завършва така (copy & paste, заедно с правописните грешки):
Призоваваме всички наши членове и симпатизанти в този труден за българската демокрация момент да застанат на страната на протестиращите, да ги подрепят морално и материално и да работят за пълното компрометиране на правителството на Сергей Станишев в чужбина.
Не ми е ясно що за човек може да измисли такова нещо?! Вярно казват хората, че каквото сам си направиш, друг не може да ти го стори, но чак пък толкова? Правителството не е на Сергей Станишев, а на Република България. Да не говорим, че с такова “компрометиране” най-много да намалеят чуждестранните инвестиции, което няма да се отрази на правителството или на самия Станишев, а на общите условия за бизнес в страната, респективно – на работещите граждани.
И това го казват българи от съюз, наречен смело “Бъдеще”? Това ли е бъдещето – да окепазим страната колкото можем?
January 16th, 2009 at 20:14
Господин Марковски,
Въпреки че уважавам работата и активните Ви позиции, които взимате по много въпроси, мисля че в дадения случай сте непълно и едностранно информиран, от българските медии.
Протестът беше спонтанен, свободен и граждански – аз както и много мои приятели и познати – интелигенти хора, които уважавам, научихме за него от facebook. От медиината кампания, която се случи преди него ( http://19min.bg/news/8/7072.html – директен copy/paste от в. Дума 1997, http://www.bgfactor.org/index_.php?cm=2&ct=1&id=17770 ) беше ясно, че той представлява сериозно дразнение.
Аз бях на протеста ( тръгнах към работа към 12:30 – около 30 минути преди да започне побоя ) и мога да ви уверя в следните неща:
- Имаше провокатори – скинари и ултраси, но те бяха по-малко от 50-60 човека, докато целия площад беше пълен с мирни граждани (поне 3 000 )
- 1 час след началото на протеста полицията затвори всички входове ( булеварда към Цариградско и Раковска) и спря да пуска хора
- Заграджденията пред полицайте, който в друг случай аз лично никога не съм виждал да стоят разглобени, не бяха свързани
- Полицията и охраняващите, според мен преднамерено , не предупредиха никого, че самият митинг е отменен
От там нантатък, нещата стават “интересни” всички видяхме снимки и клипове как “респектира” полицията. Не съм специалист, но дълбоко се съмнявам в професионализма на някои от полицайте ( да псуваш хора, които арестуваш?!).
Също така съм убеден, че това беше търсен финал на “гражданската” инициатива и желанието за промняа, заради което всички ние бяхме там.
Не знам как сте успели да се убедите в противното, но аз , както и всички млади и способни хора, които познавам сме сигурни, че няма по-нещастно, бедно , корумпирано и бездушно място в Европейския съюз от България днес. Аз самият, както и хората, с които общувам, живея добре.
Но това губи привлекателността си, след като в държавата, в която живееш от толкова време не се е случило нищо добро. Мутрафонството, алчността и глупоста разрушават всичко. Когато ходя из София и гледам колко бедно и безверно живеят хората, което неминуемо ги прави и прости, груби и първосигнални, единственото нещо, което ми идва на ума е да стана будист.
На този протест аз, и 3000 млади хора отидохме, защото искахме да променим нещо. Да кажем на г-н. Станишев, че ни е срам от провалите му и пословичните му министри. Не го мразим, но ако не се справя, да си ходи. Аз си тръгнах по-рано, за да отида да работя, другите ги пребиха.
Ето и нещо положително за край, след протестът и побоя повечето ми приятели бяха решени. Ако е имало каквото и да е желание или съмнение у тях да търсят начин за промяна и подобрение тук, то сега начинът е ясен. Да не си губим времето за България.
Което означава, че ще се радвам да се видим някога в Ню Йорк и да поговорим с носталгия за родината.
Поздрави!
January 16th, 2009 at 22:10
Веселин,
Благодаря Ви за коментара. Наистина е различен от това, което чета по вестниците.
Ще се радвам да се видим и в София някой ден :) без носталгия, разбира се.
А за това, че мисля, че България не е чак толкова зле – моят поглед, разбира се, е различен, но не само защото живея в Ню Йорк в момента. Има редица неща – за някои от тях съм писал и в моя блог, за последно – вчера.
Истината, вероятно, е някъде по средата. Правителството е създало добър климат за добрия бизнес, но съдебната ни система не успява да хване и осъди дори и явните престъпници, от което хората губят доверие и в системата, и в държавата.
За хората и обществото ни съм писал няколко статии тук. Дано да имате време да ги погледнете и коментирате – мисля, че Вашият поглед е важен, както е важно всяко мнение след статиите ми.
January 16th, 2009 at 22:50
Вени,
И аз Ви благодаря за отговора. Поне Интернет, и в България е свободен, така че може да се обменят идеи.
Тъй като икономиката и финансите са ми нещо като хоби искам да направя и един малък коментар относно бизнес климата в България. Факт е, че преките чужди инвестиции са се увеличили; също така е факт и че търговския баланс е на -20% от БВП, което си е своеобразен рекорд. Но той се покрива от инвестициите, така че извадката изглежда добре.
Ключовото поне за мен, обаче в тази ситуация е периодът – Ноември 2008. Сегашната криза започна през лятото на 2007 в щатите. Тя обаче беше само финансова (банките трупат загуби). Истинската кризата навлезе в най-лошия си период след фалита на Lehman Brothers Октомври 2008. Щатите и евро съюза навлязоха в рецесия чак във третото или четвъртото тримесечие на 2008. Някъде до този момент се смяташе, също че може да има и decoupling – разделение на развитите икономики и развиващите се, и че развиващите се няма да са засегнати. Данните, които гледаме отразяват ситуацията от този момент във времето.
След това обаче ако погледнете това – http://pazari.dnevnik.bg/indexes.php?index=SOFIX се вижда се икономиката ни не е цъфтяла. Не само стоковата борса (която е най-чувствителния индикатор), но и имотния пазар, взаимните фондове, и горе-долу всички други тичаха към изхода. Тъй като обаче, както навсякъде, отнема време проблемите от финансовия сектор да се пренесат в реалната икономика, за сега се чувстват само леки трудности и то главно от предприятия работещи с чужбина. Имотния пазар обаче е замрял в очакване.
Дано да не съм прав, но реалното отражение на кризата върху българската икономика, ще е далеч по-страшно. Иначе макроикономическите показатели за това колко лошо е станало ще могат да се видят чак след като се е случило. Лошото е, че поне аз не виждам достатъчно силни сектори и производства, на които да се опре.
Що се отнася до правителството и климата, който създава – когато няма намесени олигархични интереси, понякога се случват и добри неща – плоският данък е такова нещо. Но иначе Сергей Станишев няма желание и смелост да спре кражбите с български и европейски средства, неплащането на акцизи (американския посланик едвам успя да затвори безмитните магазини), кражбата на ДДС, батковските сделки с пътища, заменките на гори от ДПС олигарсите .. и т.н.
Ако всичко това беше станало сега щеше да има малко повече пари за болници, лекарства на пенсионерите, както и за заплати и правилно обучение на полицаите.
January 17th, 2009 at 7:37
Крайно съм разочарован от поведението на организаторите на протеста от 14.І.2009 при срещата със стоманения георги пирински (малките букви не са правописна грешка). Предали са се и са предали протеста, а в частност и мен. Какво значи, че протеста не бил за сваляне на правителството, а само за промяна на системата. Та нали правителството е емблемата и главата на змията наречена “система”.
Парламентът и правителството щели да удовлетворят исканията на протестиращите и да решат проблемите… Това са само трикове, за да задържат властта, да продължат да ни ходят по главите и да изпразват джобовете ни.
Млади хора, не се поддавайте на демагогията на комунистите! Явно не знаете колко зловещо цинични са. Когато го разберете ще бъде още по-късно и ще трябва отново да излизате по площадите и отново да ви бият.
Резултатът от това предателство е, че мен, а вероятно и много други ни губите като подкрепа и присъствие на площадите.
Моите искания са:
1. Мигновена оставка на това правителство.
2. Назначаване на експертно служебно правителство до датата на изборите.
3. И по възможност никога повече комунисти или техните внучета и издънки в парламента.
4. Съд за всички отговорни за провала на, така наречения преход, за да може вие, децата и внуците ни да живеете достойно.
Да сте живи и здрави и успех!
January 17th, 2009 at 15:38
Привет.
В предишната статия за икономиката, аз всъщност цитирам Георги Ангелов – човек, който едва ли може да бъде заподозрян в симпатии към правителството. Когато излязат и данните за декември, ще стане по-ясно какви са точно инвестициите, а и след няколко месеца следва по-точно пресмятане, обикновено (както пишат в ИПИ), в завишаване на сумата.
Имотният пазар винаги е спекулативен – както в България, така и в САЩ. Аз лично не съветвам никой да инвестира в съществуващи апартаменти или жилища у нас, защото няма гаранция дали ще ги има след първото сериозно земетресение :-(
Плоският данък е хубаво нещо – да. Но и 10 % корпоративен данък също е хубаво нещо :)
И тази година ще има множество хора, които ще си декларират доходите, защото с 10 % данък си решават дългосрочно проблемите по легализирането им.
Не споделям мнението, че Станишев няма желание или смелост да спре кражбите. Създаването на ДАНС показва, че има желание и смелост, че някои биха казали и наглост – да върви срещу статуквото за бетониране на всичко в МВР. Не е случайно, че има “изгърмели” съдии, областни управители, кметове и т.н., именно след създаването на ДАНС. Но промените не стават веднага, уви, защото те не се вършат от един човек, а от хиляди. И утре който и да бъде премиер, той или тя пак ще разчитат на хилядите полицаи, дознатели, следователи, съдии, прокурори… които ще са си същите…
January 14th, 2010 at 10:34
[...] би се запитал мислещия човек, а онези, дето си падат да говорят с празни фрази ще прехвърлят проблема от болната глава на [...]