Почина патриарх Максим. Кой ще е следващият патриарх?

ВАЖНО УТОЧНЕН??Е
Някои хора вероятно ще възприемат тази статия като посегателство – срещу историята, срещу вярата, срещу религията, срещу покойния патриарх Максим или срещу “дядо” Николай. Но тя не е замислена като такава и ако някой я тълкува по друг начин, това си е негов проблем. Моята цел е една: да насоча вниманието на читателите към това, което се случва в БПЦ, защото – уви! – то засяга всички българи. Може би си мислите, че загрижени трябва да са само вярващите, но не е така. Помислете още малко (жокер: ЕСПЧ). Дали “дядо” Николай ще стане патриарх или не – това си е работа на самата БПЦ, но когато човек с цитираните по-долу изказвания говори от името на БПЦ, когато бие камбаните в целия Пловдив, за да разбере живо и умряло кой се жени, а и когато се самопредлага за наместник на БПЦ, това не може и не бива да се оставя без внимание.
КРАЙ НА УТОЧНЕН??ЕТО


    — Клавдия ??вановна почина — съобщи клиентът.
    — Е, царство й небесно — съгласи се Безенчук. — Представила се е, значи, старата… Те, бабичките, винаги се представят… ??ли пък богу дух предават — според бабичката. Ва??ата например е дребна, но възпълничка — значи, представила се е. А например, която е по-едра и по-слаба — смята се, предава богу дух…
    — Тоест, как тъй смята се? Кой смята така?
    — Ние смятаме тъй. Майсторите. Ето вие например сте мъж личен, с възви??ен ръст, макар и слаб. Вие, ако, не дай боже, умрете, смята се, че сте издъхнал. Ако е търговец от бив??ето търговско съсловие, значи, мирясали сте от него. А който е с по-малък чин, вратар например или някой селянин, за него казват: гътнал се или опънал краката. Но когато умират най-важните, железопътните кондуктори например или някое началство, смята се, че хвърлят топа. Така точно казват за тях: „А на??ият, чухте ли, хвърлил топа“.
    Потресен от тази странна класификация на чове??ката смърт, ??полит Матвеевич запита:
    — Ами когато умре?? ти, как ще кажат за тебе майсторите?
    — Малък човек съм аз. Ще кажат: „Геберяса Безенчук.“ ?? повече нищо няма да кажат.

Горното е цитат, от книгата на ??ля ??лф и Евгений Петров “Дванадесетте стола”.
Сетих се за нея, когато почнах да чета какво са написали в българските медии за починалия на преклонна възраст патриарх Максим. Части от написаното бяха пуснати във Фейсбук и така попаднах на това:

    “Покойният български патриарх Максим е единственият сред вис??ите ни архиереи, който не притежава??е лична банкова сметка, няма??е спестявания, лични ценности, имоти под формата на апартаменти, вили, земи или гори.

    Единствените предмети, които е купувал и са негова собственост, са книгите, часовник „Луч” и стара пи??еща ма??ина марка „Континентал”. На нея той работе??е от 1968 година, когато я е купил на старо от свой познат адвокат.
    Светей??ият се возе??е в 21-годи??ен мерцедес.
    За 75-годи??нината му негови подчинени му подариха собствения му гипсов бюст с позлата, но той веднага нареди дарът да бъде изнесен от кабинета му. Така подаръкът събира прах върху един от прозорците на деловодството.
    ??зпраща??е заплатата си в дом за сираци
    Светей??ият патриарх Максим изпраща??е заплатата си в дома за изоставени деца със зрителни проблеми в столичния квартал „Надежда” в продължение на тридесет години. Това разкриха негови близки служители от Софийската митрополия, където йерархът обитава??е скромна стая в продължение на четири десетилетия, откакто бе на този пост. Във ведомостта той се подписва??е срещу 680 лева. От тях заделя??е за себе си 100 лева, а останалите веднага нарежда??е на касиерката да занася в социалното заведение.
    Дядо Максим бе??е калугер не само по одеяние, но и по начин на живот, разказа ??офьорът му Стоян Кру??кин, който работи при него, откакто е избран за патриарх през 1971 година. Той бе??е неотлъчно до него почти през цялото денонощие, когато Светей??ият не бе??е в болницата.
    Покоите на Максим се състоят от кабинет с ку??етка. Освен нея мебелировката включва??е старо дъбово бюро, пи??еща ма??ина, настолна лампа и открита етажерка с книги. В единия ъгъл са подредени три стола с високи облегалки, на които присядаха посетителите, разказа ??офьорът. Другият човек, който има??е право да влиза по всяко време при Светей??ия, бе леля Недка. Тя бе??е едновременно готвачка, икономка и домакинка на скромното патриар??еско домакинство. От години тя му сервира??е скромни и еднообразни блюда, тъй като дядо Максим не обича??е разточителствата. По стар манастирски обичай Светей??ият избягва??е да яде месо и в понеделник. Радва??е се обаче всеки път на чорба от киселец, баница със спанак и прясно омесена питка с чубрица. Печената скумрия бе??е най-разточителният деликатес, който си позволява??е.
    Подаръците и архивът му отиват в музей.”

Този текст напомня ли ви за нещо?
На мен лично ми напомня едновременно за Георги Димитров (който, както знаем, не носел пари в себе си) и за Тодор Живков. Сега остава да се появи някоя сестра Ани (може и медицинска!), която да ни обясни как е кърпила чорапите на патриарха, толкова скромен е бил. Впрочем, ако не се лъжа, преди 10-и ноември пред Светия Синод може??е да се види една черна “чайка”, с която патриархът бе обслужван от УБО. Понеже съм живял в тази система, не се учудвам, че е живял скромно. То няма??е и как да се живее другояче. Но не така живеят някои дне??ни владици.

Разбира се, следвайки традицията “за мъртвите или добро, или нищо”, няма да чуем много хора да говорят за това до какво дередже е докарана Българската православна църква и може ли да се сравнява покойният патриарх с някой от своите пред??ественици.

Но да оставим личността на патриарха и да видим докъде е докарана БПЦ по неговото управление. Докарана е до под кривата кру??а, за съжаление. ?? това си личи особено в Пловдив. Вис??ият духовник, “дядо” Николай, е човекът, който би камбаните в целия град по случай сватбата на един журналист. Обвини българския народ и Мадона, че са виновни за смъртта на загиналите на??и сънародници в Охридското езеро. Да не говорим за часовниците* и лукса, който той демонстрира.

Ето и няколко доказателства за дейността на “дядото” (извадени от Уикипедия, там има връзки към източниците):

    * На 14 февруари 2007 г. митрополит Николай в интервю на живо за предаването „Тази сутрин“ на bTV[8] нарича папа Йоан Павел II и неговите кардинали еретици. Владиката заяви: “Това, което направих, е да вляза в Светия олтар на „Свети Александър Невски“ заедно с няколко свещеника, за да не позволя да бъде нару??ен свещеният канон, а именно еретик да влезе в Светая светих, в Светия олтар на православен храм, защото след това той се счита за осквернен и би трябвало отново да се освещава.”. Посочва и точното основание за тази си квалификация: „…за вас папата е еретик …?“ „Ами, щом като изповядва друг символ на вярата, църквата го е определила, не аз го наричам така, аз го наричам, защото каноните го определят като такъв.“

    * В края на 2008 г., митрополит Николай по време на литургия в храм „Св. Георги Победоносец“ в Кърджали, критикува присъединяването на България към Европейският съюз, заявявайки „За какво ни бе??е интеграцията в Европа — за да не можем да забраним гей парадите, парадите на разврата в градовете?“. Митрополитът се обявява и против правната регулация на съвместното съжителство, коментирайки проекта за нов Семеен кодекс, така – „Въвежда нова форма на съвместното съжителство – с други думи, блудството и прелюбодеянието се узаконява от българската държава и от закона“.

    * През месец август 2009 г., митрополит Николай многократно се обявява против провеждането на планираният за 29 август концерт на певицата Мадона в София, подкрепяйки позицията на други свещеници от Българската православна църква. В подкрепа на своето становище, той заявява: „Свещен дълг на църквата е да посочи и да предпази верния народ от греха, изку??ението и съблазънта. Поведението на въпросната певица е скандално и неморално. Съвпадението на концерта и? в България с деня, в който Светата църква възпоменава отсичането на главата на св. Йоан Кръстител, е кощунство“. На 6 септември същата година, след заупокойна молитва за удавилите се 15 български граждани във водите на Охридското езеро, митрополит Николай заявява, че трагедията може би е божие наказание, заради масовото падение на нравите, едно от проявленията на които е състоялият се концерт на Мадона, аргументирайки се с думите: „Дали на??ето неразумие, което води до грехове, не е първопричината за божия гняв?“

    * На 6 септември 2010 г. Пловдивският митрополит Николай остро критикува проведения три месеца по-рано София прайд 2010 и с думите: „Задача на Църквата е, освен това, да насърчава тези, които се опълчват срещу злото и застават редом с нея в защита на извечните нравствени християнски ценности“ награждава кмета на Пазарджик Тодор Попов и прокурора от градската окръжна прокуратура Стефан Янев, с най-високото отличие на Пловдивска епархия — ордена „Свети апостол Ерм“. Двата ордена са връчени за приемането и отстояването на чл. 14 от приетата в края на 2009 г. нова Наредба за обществения ред в Пазарджик, който гласи: Забранява се публично демонстриране и изразяване на сексуална и други ориентация на обществени места. По-късно този член е отменен от Административния съд в Пазарджик, след протести на българската ЛГБТ общност до Комисията за защита от дискриминация, Омбудсмана на Република България и Върховна административна прокуратура, които постановяват, че чл. 14 дискриминира хората с нехетеросексуална ориентация.

Можете ли да си представите, че това е същата БПЦ, която е спасила преди 70 години българите евреи? Не можете, нали? ?? аз не мога. Не съм много убеден дали владиците-агенти на ДС ще успеят да изберат подходящ патриарх за Църквата, но не съм и сигурен, че следващият патриарх няма да е още по-зле от преди??ния.

Така де, нали в цялата държава става все по-зле, защо църквата да е различна?

_____
* – Впрочем, явно православните църкви навсякъде имат проблем със скъпите часовници. Ето пример от историята на Московския и Всерусийски патриарх Кирил. (б.а.)

This entry was posted in Bulgaria, на български, общество. Bookmark the permalink.

2 Responses to Почина патриарх Максим. Кой ще е следващият патриарх?

  1. Николай Веков says:

    Марковски за пореден път доказа, че обича да се изказва неподготвен. Учудвам се на дързостта му да коментира с лекота материя, която, очевидно, не познава. Патриархът не е “началник” на митрополитите в БПЦ. Взаимоотно??ения с тях не са императивни а съборни. Той не ръководи отделните владици а ги представлява в съборните ре??ения на Църквата във взаимоотно??енията й със светската власт. Всеки владика началства само в своята епархия. ?? друго: Църквата е Богочове??ки организъм и се състои от Небесна и Войнстваща-едната на небето в Божието присъствие, другата сме всички ние, които сме кръстени и изповядваме вярата си в ??исуса Христа, като Син Божи и син човечески. Владиците и свещенниците не са Църквата а клирът на Църквата. Църквата сме хората събрани в името на Господа на??его ??исуса Христа. Демонстрира?? много ниско ниво Марковски, много ниско пък претенциите са големи. Не бих искал да влизам в подробности относно другите неточности и уми??лени хули в статията. Струвя ми се губене на враме. Трудно ми е да обясня, че дядо Максим е защитавал ??стината в едно общество, чиято максима е пилатовския израз “Що е ??стина?”. Дано Господ вразумява всинца ни.

  2. Петър Ангелов says:

    Статията на Милен Радев от “Де зората” е подходяща за коментар. Заглавието ? е: „На челото Христа, в пазвата Дявола!“

    Милен Радев
    За изпроводяк на един самозванец

    Стра??но става на човек да чете днес из Фейсбук писанията на хора, безспорно читави, с ума си и с добронамерени ду??и.

    Стра??но, когато виждам как с пълна сериозност желаят на представилия се днес пред Създателя си „лека му пръст“, та даже и „вечна му памет“ (!!!).

    Става дума при това не за кого да е, а за самозванеца и мо??еник „патриарх“ Максим, настанил се на трона на патриарх Евтимий и загробил през последните 23 години възможното духовно възраждане на българския народ.

    Стра??но е това, което чета защото то показва паянтовото състояние на нравствените и духовни принципи сред нас, щом може на този черен жрец на погубването на България да му се желае „вечна памет“…

    Не, не „вечна памет“ заслужава Марин Минков, известен също така с прозвището „патриарха“, но „вечен позор“, както пи??ат някои приятели. Такова определение разбирам и споделям (макар че „вечен“ ми звучи малко бомбастично, стига и „заслужен“).

    При това, и мнозина ще ме разберат, аз не му вменявам във вина сътрудничеството на КДС, както други имат право да сторят.

    Моето обвинение е заради фаталната роля на „патриарха“ през последните 23 години, когато той направи всичко за да се увековечи хипнотизирането на България, за да не се случи тъй нужното духовно очистване и ново начало.

    „За мъртвия или добро или нищо“ пи??ат мнозина. „Всички сме гре??ни“, казват други.

    Първата тази максима съм оспорвал неведнъж и днес пак няма да се придържам към нея. За мен тя е залог за потулването и замитането на стра??ните следи на всяко минало. De mortuis nihil… гарантира на мерзавците и престъпниците благотворна среда за все нови и нови зулуми, защото прехвърля на плещите на Всеви??ния всяка отговорност за възмездие – дори и правото те да бъдат обвинявани.

    А за втората, че всички сме гре??ни… ??менно защото всички сме гре??ни не виждам смисъл това да се премълчава. Нито по адрес на живите, още по-малко по адрес на неразкаяно оти??ли си покойници.

    В случая говорим за един от големите гре??ници, на чиято съвест лежи вината за това, че българският народ не можа да преживее своето второ Възраждане, по-насъщно необходимо ни отколкото под турско-гръцко робство, но в голямата си част остана в плен на червените заблуди и морално подивяване…

    „Нямаме право да съдим“, казват трети. Само че за никакво съдене на покойника не става дума тук. Но за отправяне към него (както сме отправяли и приживе) на обвинение.

    Обвинение за това, че Марин Минков в ролята на неканоничен „патриарх“ (в действителност просто едно длъжностно лице, назначено от светската власт, както назначаваха председатели на текезесета и директори на циркове!), извър??и безброй грехове срещу своите сънародници. На него България дължи голяма част от несполуките си през последните 23 години.

    ??ли за милиционерския произвол от горещото лято на 2004 г., когато по заръка на „синода“ на Максим (безспорно и на него лично) прокуратурата на Филчев нареди та се биха свещеници и миряни, влачеха ги по тротоарите и ги тикаха в камионетки?

    А присъдата? …

    Присъдата над него друг ще я произнася.

    А „вечна му памет“ от мен няма да има.

    Ще завър??а с финалните редове от книгата „Максим патриарх български“ на смелия, изключително начетен и духовно извисен, вече покоен, отец д-р Янко Димов. Нека при това не забравяме, че когато отец Димов написа книгата си, той не може??е още да познава следващите 23 години на продължаващо максимово вредителство.

    “…От началото на втората половина на двадесетия век на българския народ се присвои най-вис??ето църковно устройство – патриархат. На новия патриар??ески трон седи вече втори патриарх – патриарх Максим, приемник на първия – патриарх Kирил. Очертан е вече и образът на тази патриар??ия. Българската патриар??ия от втората половина на ХХ век, както много пъти вече се каза, е квази патриар??ия и по-конкретно това важи с особена сила за годините на патриарх Максим.
    В религиозно отно??ение българският народ не само не е организиран, но е и до основи разнебитен. Организацията на християнството в България и вярата в Бога са провалени до основи, до разруха. За цялото това състояние на вярата в Бога и на Църквата има вина и клирът, и народът, но най-виновни и отговорни за този погром са патриарх Кирил и патриарх Максим. Първият е основно и тотално бедствие, а вторият е равноду??ен, съзнателен ликвидатор на Българската православна църква.
    ?? двамата след като я употребиха за свое лично благо, я обрекоха на отмиране. Българската православна църква е курбан за и на патриар??еството на патриарх Кирил и патриарх Максим.
    ?? така, не Българската православна църква употреби патриарх Максим, а патриарх Максим употреби Българската православна църква.”

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *