Защо БГ-музикалните продуценти предпочитат безплатната любов?

Статия във вестник “Сега” от 10-и април 2010 г.:

    Борислав ??ванчев от дует “Авеню” е ре??ил да се впусне в дейност, която явно не му е присъща. Под заглавие “Безплатната любов скоро ще убие българската музика” той разсъждава по темата за авторските права. Казвам, че тази дейност не му е присъща, защото обикновено другата половинка от дуета – Велизар (Заки) Соколов – се занимава с популяризирането на безкрайно гре??ната и фал??ива теза, че в България масово се нару??авало авторското право. За тези, които не знаят, Заки дълги години се подвизава??е (а може и още да се представя) като “юридически представител на BSA”. BSA е лобисткото сдружение, благодарение на което България вкара в касите на посредниците по сделките с “Майкрософт” стотици милиони за никому ненужен софтуер.

    Схемата, която проработи в софтуера, явно се е усладила на участниците в нея и те се опитват да започнат кампания и в музиката. Тя се състои най-общо от четири стъпки:

    1. Появяват се уж независими организации, сдружения и др., които започват да твърдят, че в страната масово се нару??ава Закона за авторското право и сродните му права.
    2. Тези организации си намират подходящи министри, които бързо биват мотивирани да подхванат аргументите им, за да наложат промени в ЗАПСП и Наказателния кодекс.
    3. С промените в законите и правилниците ГДБОП като организация, която разполага с капацитета (хора и техника), е накарана да се занимава с тези проблеми, макар те да не са с такава висока степен на обществена опасност, нито пък са резултат от организирана престъпна дейност.
    4. Организациите (или представителите на носителите на авторските права – интересно би било да се узнае кои са те) се включват като ищци в наказателния процес. Това е така, защото само в този случай те не дължат никакви държавни такси; ако преследват правата си по реда на ГПК, тогава трябва да вкарват по 4 % от претендираната сума.

    Разбира се, хора като ??ванчев и Соколов обвиняват преди всичко интернет, където имало фирми, които правели пари, пък не давали нищо на продуцентите. Най-сме??ното е, че самият ??ванчев дава за пример как YouTube, MySpace и др. сайтове били уредили авторските права, но българските сайтове, видите ли, не искали.

    Нека припомня нещо от историята на интернет у нас, за да стане ясно на читателите на в. “Сега”, че писанията на ??ванчев не са нищо друго освен подготвяне на почвата за поредната далавера. Още преди десетина години интернет-операторите (аз тогава бях управител на БОЛ.БГ, втория в историята на България доставчик след “Цифрови системи” – Варна) предложиха на музикалните и видео продуценти да заплащат такса на всеки потребител в страната. Ако не се лъжа, предложението ни бе??е да плащаме всеки месец по едно евро на потребител, без значение дали потребителят сваля, или не сваля музика и филми. В момента това би носило на носителите на авторските права около 50 милиона евро годи??но. Те отказаха!

    Ако се чудите защо (както се чудехме и ние тогава), покойният ??еф от ГДБОП Бойко Николов навремето посочи една причина защо разните представители на чужди организации предпочитат България да бъде страна, известна като “пиратска”. Когато България е включена в “черните списъци” на страните, в които има голямо равнище на “пиратски” софтуер, тогава сдружения като посочените по-горе получават средства от своите задокеански партньори за… борба с “пиратството”! Когато “пиратството” намалее, сдруженията не получават средства. Тези средства, за разлика от парите за авторските права, остават в ръцете на самите сдружения, т.е. чисто икономическият интерес на сдруженията е в България да има повече “незаконен” софтуер, повече “пиратство”, повече ??ум в медиите (готов съм да се обзаложа на бутилка “пепси лайт”, че преводи от материалите се пращат зад океана и колкото повече статии има, толкова по-добре)

    Ако изпълнителите искат да получат някакви пари от българския интернет, по-добре е да си направят читава организация, която да защитава правата им и да се договорят с големите интернет сайтове или с доставчиците, за да получават пари за музиката и филмите, които хората така или иначе ще гледат.

    Впрочем от цялата статия на г-н ??ванчев не става ясно как аджеба, след като в YouTube, Myspace, Dailymotion, 24/7 и др. сайтове, човек може да слу??а законна музика и да гледа законни клипове, да не може да го прави в Zamunda.net, arenabg.com, data.bg? Собствениците на тези портали да не са идиоти, с които човек не може да се разбере? ??ма само две обяснения: или българският музикален бизнес им предлага условия по-ло??и, отколкото са били предложени на YouTube и компания, или на този бизнес му е по-изгодно да има “незаконна” музика в българския интернет.

    От примерите, които приведох по-горе, се вижда, че второто обяснение е по-близко до реалността.

    Българската музика и творческият сектор като цяло са в тежко положение не защото не могат да получават възнаграждения от интернет, а защото не желаят да разберат, че онези, които би трябвало да им защитават правата, защитават собствените си интереси.

    “Безплатната любов”, за която г-н ??ванчев твърди, че убива авторите и продуцентите, всъщност е най-сигурната гаранция, че любителите на българската музика я слу??ат и ще продължат да я слу??ат. Въпрос на избор на авторите и продуцентите е, че не искат да правят пари от това. Може би, защото в България човек не е свикнал да изработва парите си, а иска някой да му ги дава. Така, както задокеанските партньори на българските сдружения им дават пари за борба с “пиратството”.

___
Бележка от Вени (само в блога): можех да напи??а и още, но обемът на вестника не го позволява. В секцията “майкрософт” можете да намерите статии по темата за лобистите от БСА, а за сведение на всички: когато си купуваме празно CD, DVD, DVDROM или някакво друго подобно устройство, в цената влиза специално мито, което се събира от митниците и което служи за покриване на авторските права, ако на тези дискове или с тези устройства се копира музика, филми и др.п. авторски произведения. Т.е. всеки от потребителите отдавна е дал своята минимална лепта на носителите на права. Защо те не си взимат парите или защо си ги взимат, но не ги плащат на изпълнителите, продуцентите и т.н. – това е въпрос, на който аз не мога да отговоря. Но и те, които могат да отговорят, не искат да го сторят. Защо ли 🙂

This entry was posted in Bulgaria, copyright, на български. Bookmark the permalink.

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *